پروژه گندله سازی 5 میلیون تن در سال

این کارخانه توسط شرکت سازه های صنعتی آذران به عنوان سازنده داخلی در راستای بومی سازی فن آوری تولید گندله، توسط مهندسین ایرانی با تایید تیم مهندسی اورال ماش روسیه و با روش کوره زنجیر متحرک در حال ساخت است.

در حال حاضر احداث کارخانه تولید گندله به ظرفیت اسمی 5 میلیون تن در سال در مجتمع سنگان به نحوی که مناسب برای استفاده در روش احیا مستقیم میدرکس یا فرآیند های مشابه باشددر دست اجرا می باشد.

خوراک این کارخانه از دو کارخانه کنسانتره 2/6 و 2/4 میلیون تنی تامین می شود. به طور کلی امروزه دو تکنولوژی مرسوم برای تولید گندله در مقیاس صنعتی و با توجیه فنی و اقتصادی وجود دارد که اولی روش کوره افقی دوار و دومی روش زنجیر متحرک یا لورگی می باشد، که با توجه به شرایط خوراک و محصول مورد نیاز و همچنین ظرفیت تولید روش زنجیر متحرک برای تولید گندله دراین کارخانه مدنظر قرارگرفته شده است.

پروژه گندله سازی جهت تامین خوراک کارخانه جات فولاد سازی کشور و عدم نیاز به واردات آن، مطابق با برنامه زمان بندی با پیشرفت فیزیکی 91% در پایان دیماه سال 1395 در حال اجرا می باشد.

کارخانه گندله سازی به طور معمول از بخش های مخلوط سازی، تولید گندله خام، پخت گندله، سرند کردن گندله، پوشش دهی گندله و آسیا کردن گندله های ریز تشکیل شده است.

کنسانتره تولیدی در کارخانه تغلیظ، به مخازن خوراک دهی کنسانتره منتقل می شود که نسبت اختلاط مناسب دو آنومالی را فراهم می کنند، در گندله سازی به طور مرسوم از مواد معدنی با قابلیت جذب رطوبت بالا به عنوان چسب(Binder) استفاده می شود که مرسوم ترین آنها بنتونیت است.بنتونیت را می توان به صورت کلوخه و پودرتامین نمود، در صورتی که پودر میکرونیزه بنتونیت تامین شود با در نظر گرفتن سیلوهای لازم و فیدر وزنی مناسب می توان از آن استفاده نمود و نیازی به آماده سازی ندارد. ولی در صورت تامین بنتونیت به صورت کلوخه لازم است قبل از استفاده پودر گردد که در این صورت آسیای غلطکی برای پودر کردن بنتونیت لازم است.ابعاد کلوخه ها معمولاً زیر 25 میلی متر می باشد.

در مرحله کنسانتره و بنتونیت با نسبت مناسب (کمتر از 5% وزنی) به همراه افزودنی های دیگر که سبب بهبود خواص ترکیب می گردند مانند NaOH و آب درون میکسر با هم مخلوط شده تا ترکیبی  با رطوبت مناسب برای تولید گندله خام حاصل شود. ترکیب تولید شده با نوار نقاله به مرحله بعدی فرآیند که تولید گندله خام است منتقل می شود.ترکیب کنسانتره و بنتونیت به بین های مرحله تولید گندله خام است منتقل شده و از آنجا به دیسک های گندله سازی منتقل می شوند، روی این دیسک ها با افزودن آب و چرخش دیسک گندله های خام تولید می شوندکه پس از سرند شدن رو سرندهای غلطکی، گندله ها با ابعاد 16-9 میلی متر به مرحله پخت منتقل می شوند و گندله های ریزتر و درشت تر پودر شده به روی دیسک ها برگردانده می شوند.

روش پخت و سخت کردن گندله های خام کوره با شبکه متحرک است که از زون های حرارتی مختلفی تشکیل شده است که شامل پیش گرمایش، گرمایش،پخت، پس از پخت و سرد کردن می گردد.کوره در این روش ثابت بوده و گندلهای خام روی شبکه متحرکی که زیر و کنارههای آن با لایه ای از گندله پخته شده پوشیده شده است ریخته شده، حرکت این شبکه متحرک در طول کوره و عبور از زون های حرارتی مختلف سبب سخت شدن و پخت گندله می گردد.

گندله پخته و سرد شده با استفاده از سرندهای سه طبقه دسته بندی می شوند، دانه بندی مناسب گندله ها 9-5 میلیمتر و 16-9 میلیمتر می باشد. گندله های کوچکتر از 5 میلیمتربه مرحله آسیا کردن منتقل می شوند و گندله ها با سایز مناسب به دو دسته تقسیم می شوند بخش عمده به مرحله پوشش دهی گندله منتقل می شود و بخش دیگر به عنوان لایه محافظ به ورودی سیستم پخت منتقل می گردد.

گندله سرند شده با نوار نقاله به ناحیه پوشش دهی منتقل شده، در این مرحله ترکیب رقیق دوغاب سیمان به روی گندله های درحال عبور از روی نوار نقاله پاشیده شده و لایه نازکی روی گندله ها ایجاد می کند که سبب محافظت گندله ها از هوازدگی و اکسیدشدگی می گردد.

گندله های کوچکتر از 5 میلیمتر با استفاده از یک آسیای گلوله ای که در مدار بسته در با کلاسیفایر مارپیچ و هیدروسیکلون به تیکنر منتقل می شود و ته ریز تیکنر پس از فیلتراسیون به خوراک کارخانه گندله سازی افزوده می شود. آب سرریز تیکنر به عنوان آب فرآیند برای استفاده مجدد به مدار برگردانده می شود.