پروژه کارخانه کنسانتره 2/4 میلیون تن

احداث این کارخانه با هدف دسترسی به تولید 5 میلیون تن گندله در سال، در جوار کارخانه 2/6 میلیون تن در حال عملیات خاک برداری است.

بخشی از زیرساختهای این کارخانه از جمله سنگ شکن اولیه، خط انتقال سنگ از معدن به کارخانه، سد انتقال باطله، استوک پایل و انبار کنسانتره، مشترک با کارخانه 2/6 میلیون تن است.

فرآیند تولید کنسانتره

سنگ استخراج شده از معادن B و C شمالی توسط دامپتراک به محل سکوی سنگ شکن منتقل و سنگ با ابعاد ماکزیموم 1200mm وارد سنگ شکن اولیه (Crusher Gyratory Primary) می گردد.سنگ شکن ژیراتوری قادر است آن را تا ابعاد 200mm خرد نماید.سنگ های بزرگتر از 1200mm توسط یک دستگاه قلوه شکن (Rock Breaker) که در بالای کراشر نصب است خرد شده و وارد سنگ شکن می شود.سنگ خرد شده توسط نوار نقاله ای به طول تقریبی 4/7km به محل سایت کارخانه کنسانتره منتقل و در استوک پایل ذخیره می گردد.در استوک پایل دو قسمت به منظور ذخیره سنگ های توده های B و C شمالی، هریک به ظرفیت 300.000 تن در نظر گرفته شده است.سنگ های دپو شده توسط نوار نقاله از داخل تونل استوک پایل وارد آسیاب AG Mill شده و پس از خردایش، توسط Scalper Screen سنگ های درشت(8 تا 77 میلیمتر)وارد Pebble Crusher شده و پس از خردایش مجددا به AG Mill بر می گردند.سنگ های ریزدانه (کمتر از 8 میلیمتر) توسط Banana Screen سرند شده و ذرات درشت آن وارد AG Mill می شوند و ذرات ریز، پس از عبور از سپراتور مغناطیسی جهت پرعیار سازی به منظور خردایش بیشتر وارد Ball Mill می گردد. جهت جلوگیری از خردایش اضافی، سنگ ها قبل از ورود به Ball Mill وارد هیدروسیکلون می شوند.سنگ های ریزدانه از قسمت سرریز خارج و وارد مرحله بعدی خردایش Tower Mill و سنگ های درشت دانه از قسمت ته ریز خارج شده و وارد Ball Mill می شوند. آسیاب گلوله ای Ball Mill قادر است سنگ ها را تا ابعاد 100 میکرون خرد نماید. پس از آن مواد خرد شده وارد سپراتور مغناطیسی شده و مواد باطله آن جدا و به تیکنرها منتقل می گردد. کنسانتره پرعیار شده وارد هیدروسیکلون آسیاب Tower Mill شده و تا ابعاد 38 میکرون خرد می شوند و سپس وارد سپراتورها می شوند. پس از جداسازی مواد باطله در سپراتورها، کنسانتره ای که از توده B بدست آمده جهت حذف آب اضافی وارد مرحله فیلتراسیون و کنسانتره ای حاصل از توده C شمالی به علت گوگرد وارد سلولهای فلوتاسیون می شود. دراین مرحله گوگرد کنسانتره پس از عبور از سلولهای فلوتاسیون با اضافه نمودن مواد شیمیایی و حذف و در نهایت کنسانتره بدست آمده پس از عبور از سپراتورهای نهایی وارد فیلتراسیون شده و پس از فیلتر شدن و حذف آب اضافی در انبار کنسانتره ذخیره می گردد.لازم به ذکر است در تیکنرها آب گرفته شده از باطله بازیابی و به سیستم برگشته و مواد باطله نیز به سد باطله پمپاژ می شوند.