وزیرصنعت و معدن درجمع فعالان بخش معدن


رضا رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران کانمین ٢۰١٨ بیان کرد: بخش معدن در حوزه صادرات منتظر جهش باشد.رضا رحمانى درباره نمایشگاه ایران کانمین ٢۰١٨ تصریح کرد: نمایشگاه خوبى را در این دوره شاهد هستیم.

وى درباره تاثیر تحریم ها بر بخش معدن افزود: بنده نه تنها هیچ حسى درباره تحریم ها نداشته بلکه انگیزه بیشترى را در میان شرکت کنندگان داخلى و خارجى مشاهده مى شود به طورى که نمایشگاه امسال نسبت به دوره هاى قبل از رونق بسیارى برخوردار است.

رحمانى درباره مهمترین استراتژى وزارتخانه براى مقابله با تحریم در بخش معدن خاطرنشان کرد: استفاده حداکثرى از ظرفیت معادن مى تواند مهمترین استراتژى باشد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: صادرات بخش معدن در شرایط جدید از اولویت برخوردار بوده و جزو برنامه هاى ما است.
در این زمینه برنامه هاى مختلفى از جمله نوسازى معادن تا حمایت هاى مالى در دستور کار قرار دارد.

به گفته رحمانى، در زمینه صادرات یک جهش در انتظار بخش معدن است.
نهضت فرآوری معادن، امروز به نتیجه رسیده است محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران گفت: وزیر صمت امروز شما بخش کوچکی از نمایشگاه معدن و صنایع معدنی را ملاحظه کردید و در جریان مشکلات و چالش‌های آنها قرار گرفتید

وی ادامه داد: خانه مع ن ایران می‌تواند گزارشی از این نمایشگاه و همچنین چالش ها و سوالات فعالان در این نمایشگاه را در اختیار شما بگذارد.
وی ادامه داد: در نمایشگاه ایران کان‌مین 150 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی( اروپایی) sme ها حضور دارند‌.

بهرامن ادامه داد: نهضت فراوری معا ن کوچک مقیاس 4 سال پیش آغاز شد و امروز به نتیجه رسیده و معادن کوچک تبدیل به معادن متوسط شده اند و واحدهای فرآوری نیز ایجاد کرده ‌اند.

به گفته وی سهم معدن و صنایع معدنی در GDP می‌تواند بیش از آنچه امروز است باشد.

وی افزود: بدون‌ رشد مدیریتی نمیتوان توسعه یافت و کشورهای توسعه یافته تنها با مدیران توسعه ای محقق شده و به موفقیت‌ رسیده اند.
تاثیر گذارى ۵.۵ تا ۶ درصدى معدن در GDP
رییس سازمان مدیریت صنعتى ایران در پنجمین کنگره بین المللى معدن و صنایع معدنى اظهار کرد: براساس استاندارد بین المللى معادن بین ٥.٥ تا ٦ درصد در تولید ناخالص ملى اثر گذار هستند.
کیانى در این برنامه بیان کرد:جایگاه بخش معدن در توسعه کشور بر همگان مشخص است. کشور داراى ذخایر بسیارى از مواد معدنى است به نحوى که تمامى عناصر مهم را در اختیار داریم.

وى با اشاره به رتبه معدنى ایران در جهان افزود: در حوزه سنگ آهن ١ درصد، در حوزه مس ٤ درصد، در حوزه سرب،روى و نقره ٤ درصد و در حوزه طلا نیز ۰.٥ درصد ذخایر جهانى را در اختیار داریم.

رییس سازمان مدیریت صنعتى ایران اضافه کرد: در حوزه فولاد نیز توانسته ایم در رتبه ١٤ جهانى قرار بگیریم.

وى با اشاره به سهم بخش معدن در GDP برخى کشورها گفت: به عنوان مثال بخش معدن در گینه سهمى ٢٦ درصدى در GDP دارد و این سهم در استرالیا ١۰ درصد است.براساس استاندارد بین المللى معادن بین ٥.٥ تا ٦ درصد در تولید ناخالص ملى اثر گذار هستند.
به گفته کیانى، حدود ٣۰ درصد از شاغلان بخش معدن داراى تحصیلات دانشگاهى هستند.

براساس صحبت هاى کیانى ایران در ١٤۰۰ در بخش معدن به دنبال افزایش ارزش افزوده، جذب سرمایه خارجى،بهبود فضاى کسب و کار و… است. همچنین در برنامه ششم توسعه باید ٢٥۰ میلیارد دلار سرمایه خارجى جذب شود.
وى تصریح کرد: در این زمینه یکی از مهمترین اقدامات، بازنگرى سیاست هاى کلان در حوزه معدن است.…